Strona główna Moje zajęcia

Tutaj możesz zadać pytanie związane z kursami które aktualnie prowadzę. Postaram się na nie odpowiedzieć w ciągu 24 godzin. Pytania mogą być również związane z zadaniami na ćwiczenia i laboratoria do moich kursów.

Przycisk do zadania pytania znajduje się na dole strony.

Uwaga: w dniu 11.10.2018 ktoś zaczął się wygłupiać z atakiem na tę stronę. Jak to się będzie powtarzać, to będę musiał znacznie utrudnić captchę :-(

2022-03-24FILIP[Inne]
Dzień dobry, czy mógłby Pan polecić jakąś książkę o teorii gier, na poziomie: po studiach magisterskich na Pepecie?
2022-01-12CIEKAVSKY[Inne]
Zacząłem się zastanawiać, czy skoro liczba PI ma nieskończone, nie okresowe rozwinięcie dziesiętne to czy to oznacza, że w tym rozwinięciu występuje każdy dowolny, skończony ciąg znaków? Tzn. czy np.gdzieś wystąpi ciąg 123456789 lub 987654321? Intuicja podpowiada mi, że nieskończoność i nieokresowość nie jest warunkiem wystarczającym, aby tak się stało.
2021-01-17STUDENT[Inne]
Szanowny Panie Profesorze, Uszyłałem niepotwierdzone informacje dot. nowe wydziału. Czy to prawda, że osoby które nie będą się bronić w tym roku... ukończą inny wydział?
2020-05-31POWAżNY[Teoria grafów]
Zasady zaliczenia nie sa w żadnym stopniu nieosiągalne, wręcz są przyjemne i mobilizują. Skala oceniania również jest przystępna, chyba tylko jednostki nie potrafią docenić takiej formy zaliczeń. Pozdrawiam!
2020-05-30BEATAKZDRK[Teoria grafów]
Panie Profesorze, grupy niektórych prowadzących ćwiczenia podczas pandemii nie miały w praktyce żadnych(!) ćwiczeń. Nie zrobiliśmy w tym czasie ani jednego zadania. Nie jest to nasza wina. Jesteśmy w trudniejszej sytuacji niż ci, którzy mieli chociaż "namiastkę" ćwiczeń, my byliśmy zostawieni sami sobie. Teraz musimy walczyć o 3.0, a o lepszych ocenach wielu z nas może już zapomnieć. Jeśli chodzi o wykłady to zdecydowana większość nie była o nich na początku poinformowana - przez to trudniej było na późniejszych wykładach "odnaleźć się". Robienie zadań na punkty jest według mnie zdecydowanie bardziej przystępne niż "test", robiąc zadania więcej wyniesiemy z tego kursu. Pomimo tego uzbieranie 30pkt jest trudne (a to daje tylko 3.0). Zadań z gwiazdką, które są lepiej punktowane jest bardzo mało. Czy istnieje szansa na obniżenie tego progu lub zdobycie punktów w inny sposób? Mam też pewną propozycję: Czy moglibyśmy zdobyć jakieś dodatkowe punkty (np.30pkt) poprzez zaimplementowanie w dowolnym języku programowania przedstawionego niedawno na wykładzie algorytmu Edmondsa-Karpa? Byłoby to rozwiązanie, które pozwoliłoby chociaż trochę "podbić ocenę". Pozdrawiam!
2020-05-27NULL[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, co z osobami których prowadzący w ogóle nie organizowali ćwiczeń na Microsoft Teams? Zasady zaliczenia wobec takich osób mogą być trochę nie fair, ponieważ w ciągu semestru praktycznie w ogóle nie mieli kontaktu z ćwiczeniowcem, więc na pewno nie będą w stanie zrobić tyle zadań i nie są w tak komfortowej sytuacji jak te grupy których spotkania odbywały się online.
2020-05-27HAMILTON[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, czy podczas odpowiedzi z zadeklarowanych zadań można korzystać z własnych notatek?
2020-05-27STUDENT[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, czy zadania rozwiązane przez Pana na liście również wliczają się do sumy punktów, od których zależy nasza ocena? Jak również, czy zadania z programowania (38, 39) się wliczają?
2020-05-27STD[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, Przez cały czas na stronie widniała informacja, że zasady zaliczenia mają być maksymalnie proste a zaliczenie ma się odbyć na podstawie prostego testu. Nie oszukując się nowe zasady zaliczenia bardzo utrudniają zadanie. Nie oszukując się, większość z nas zrezygnowała z rozwiązywania zadań i skupiała się na lekturze wykładów w celu przyswajania pojęć. Dodatkowo faktu nie ułatwia sytuacja, że prowadzący z którym miałem ćwiczenia zorganizował tylko jedno spotkanie, na którym nawet nie rozwiązywaliśmy zadań. Dlatego zmiana zasady zaliczenia w takim momencie roku, przy starych zasadach jest znacznym utrudnieniem tego na naszą niekorzyść. Ilość 30pkt wydaje się astronomiczna do nauczenia w tak krótkim czasie. Czy nie ma możliwości zmiany tego wszystkiego jednak w łatwiejsze, obiecane wcześniej zaliczenie? Pozdrawiam
2020-05-27NICK[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, Czy rozwiązania które mamy przedstawić, mogą być rozwiązaniami przedstawionymi przez Pana?
2020-05-27SMUTNY STU[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, Teoretycznie doktor Rałowski przeprowadził, ćwiczenia 3 razy. Jednak poinformował nas tylko o 1. Więc nikt nie wiedział o pozostałych 2 ćwiczeniach. I na MS Teams widać, że nikogo oprócz doktora tam nie było. Jak rozwiązać taką sytuacje w ankiecie? Napisać, że się było na wszystkich ćwiczeniach, czy że tylko na 1?
2020-05-26BET[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, co z aktywnością jeśli ktoś nie miał prowadzonych ćwiczeń online?
2020-05-26STUDENT[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, czy ostateczny termin wypełnienia ankiety jest taki jak na Pańskiej stronie, czyli 31 maja, czy taki jak na teamsach, czyli przed ostatnimi ćwiczeniami.
2020-05-25STUDENT[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, czy Pańska grupa ćwiczeniowa (czwartek, 15:15) musi wypełnić ankietę przed ćwiczeniami 28 maja czy 10 czerwca? I czy będziemy pytani z zadeklarowanych zadań 4 czy 10 czerwca (gdyż wtedy właśnie mamy ostatnie zajęcia)?
ODP: Najbliższe ćwiczenia (28.05.2020): bez odpytywania. Ankietę dla mojej grupy ćwiczeniowej wkrótce usunę - będzie ankieta (trochę bardziej rozbudowana) wspólna dla wszystkich grup.
Przepraszam za zamieszanie, ale sytuacja jest dynamiczna. Dopiero niedawno się dowiedziałem ilu z Was uczestniczy w pozostałych grupach ćwiczeniowych. Nie wiem jeszcze dlaczego frekwencja jest taka mała (kłopoty sprzętowe, brak zainteresowania ???) - dopiero po zrobieniu tej ankiety dla wszystkich uczestników będę miał wyrobioną opinię. Być może okres uzyskiwania zaliczenia sporo sobie wydłużymy.
2020-05-10RANDOM[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, w jaki sposób punkty zdobyte na ćwiczeniach, np. poprzez wysyłanie do prowadzących rozwiązanych zadań, będą wpływać na ocenę końcową?
ODP: Tak jest. Ale szczegóły podam pod koniec maja (nie wiem jeszcze, czy to co mi teraz przychodzi do głowy, nie będzie sprzeczne z jakimiś rozporządzeniami Rektora).
2020-05-06WOJCIECH[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, ja oraz kilka innych osób (możliwe, że więcej) nie mamy dostępu do wykładów na platformie MS Teams z Wprowadzenia do Teorii Grafów. W ramach tego kursu u mnie na platformie dostępna jest tylko grupa ćwiczeniowa. Co zrobić, aby mieć dostęp do grupy P00-05a - tj. do wykładów prowadzonych przez Profesora?
ODP: Proszę do mnie napisać e-maila. Listy uczestników przygotowywała administracja PWr. Mogę dodawać "ręcznie" uczestników.
2020-04-23STUD[Teoria grafów]
Szanowny Panie profesorze, Jak należy rozumieć "drzewo na zbiorze {1,..., n} w zadaniu 36?
ODP: Należy to rozumieć: o zbiorze wierzchołków $\{1,2,\ldots,n\}$.
Zadanie to jest ciekawe: po raz pierwszy na tej liście pojawiają się w nim techniki z tak zwanej teorii grafów losowych. Jak zdążymy, to co najmniej jeden z wykładów poświęcimy tym technikom.
2020-04-23STUD[Teoria grafów]
Szanowny Panie profesorze, Mam pytanie odnośnie zadania numer 32. Jest tam powiedziane, że mamy kod Prufera (a1, ..., an) dla drzewa o n wierzchołkach. Czy kod Prufera dla drzewa o n wierzchołkach nie powinien mieć długości n-2?
ODP: Oczywiście jest tam błąd: miało być $(a_1,\ldots,a_{n-2})$. Poprawię to dzisiaj przy okazji dodania nowej porcji zadań.
A tak swoją drogą - zadanie jest źle sformułowane. Na razie je wycofałem. Jak sobie przypomnę o co mi chodziło, to je poprawię.
2020-04-08GIOVANNI[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, Jak w zadaniu 27 należy rozumieć podpunkt "Pokaż, że jest to poprawna metoda"? W kolejnych podpunktach należy udowodnić, że wynik jest drzewem oraz jest spójny, czy te dwa fakty nie implikują, że jest to poprawna metoda wyznaczania drzewa rozpinającego?
ODP: Chodzi o jedną rzecz (banalną): mam wierzchołek $x$ taki, że $d(a,x)=k \gt 0$; muszę pokazać, że jest wierzchołek $y$ taki, że $d(a,y)=k-1$ oraz że jest krawędź od $x$ do $y$.
2020-04-04ANNA[Teoria grafów]
Nie rozumiem dowodu twierdzenia Ore. Czy mogłabym dodać jakieś wskazówki ?
ODP: OK - na stronie wykładu umieszczę dzisiaj dosyć dobrze rozpisany szkic dowodu.
Standardowy dowód jest rzeczywiście dosyć trikowy :--)
2020-03-29NONE[Teoria grafów]
Szanowny Panie Profesorze, Czy punkty z aktywności, zdobyte na pierwszych dwóch zajęciach z ćwiczeń, będą doliczone do wyniku z kolokwium?
ODP: Raczej nie, resetujemy system :--)
Ale być może przeprowadzimy pertraktacje na ten temat na Microsoft Teams, ale to raczej później, jak się sytuacja bardziej wyklaruje.
2020-03-23JOJOMASTER[Teoria grafów]
Dzień Dobry, chciałbym się dowiedzieć czy istnieje (jeśli tak to jaki) cykl hamiltonowski do podpunktu 4. Chodzi oczywiście o zadanie 22 :-)
ODP: Nie ma takiego takiego cyklu - o to właśnie chodzi w punkcie 5 tego zadania (ale, muszę przyznać, że nie jest to całkiem trywialne - do ułatwienia tego służy właśnie punkt 4).
2020-03-20PROG[Teoria grafów]
Panie Profesorze, Dlaczego minimalny element z Dowodu 1 Twierdzenia Każdy spójny graf ma drzewo rozpinające (wykład z dnia 18.03.2020) jest drzewem ?
ODP: Gdyby $(V,T)$ zawierał jakiś cykl to (Lemat B) moglibyśmy usunąć dowolną krawędź $e$ z tego cyklu bez zepsucia spójności. Wtedy $(V,E\setminus\{e\})$ byłby spójny, więc $(V,E)$ nie byłby minimalny. Zatem $(V,E)$ jest spójny i acykliczny. Jest więc drzewem.
2020-03-17STUDENT[Inne]
Szanowny Panie Profesorze, Czy istnieje szansa, aby wywalczyć pojemne skrzynki pocztowe dla prowadzących? (np. 20GB+?)
ODP: Spróbuję to dzisiaj załatwić. Zwrócę się też z apelem do prowadzących zajęcia o opróżnienie ich skrzynek ze śmieci.
Komentarz: [25.03.2020] Nie udało się zwiększyć pojemności skrzynek. Może to da się zrobić po najbliższych świętach.
2020-03-13STD[Inne]
Szanowny Panie Profesorze, mam nadzieje, że miewa się Pan dobrze. Czy w przypadku przedłużającej się przerwy, gdy jesteśmy pozbawieni dostępu do ćwiczeń, będą dostępne przykładowe rozwiązania zadań? Oczywiście oprócz wskazówek, które już są. Po prostu czasem mając rozwiązane zadanie nie mamy pewności czy jest to dobrze rozwiązane zadanie. A czasem nawet pomimo wskazówki niektórym ciężko jest wpaść na niektóre pomysły, co do tej pory było naprawiane na ćwiczeniach. Oprócz tego proszę na siebie uważać!
ODP: Dziękuję za troskę o moje zdrowie - miewam się dobrze :-)
Postaram się dawać jeszcze dokładniejsze wskazówki. Umieszczę również szkice rozwiązań - ale z lekkim opóźnieniem. Jak się widzi od razu rozwiązanie, to niewiele to daje; lepiej najpierw samemu popróbować; nawet jeśli się nie dojdzie do końca, to się dobrze wie gdzie się utknęło. Ja w ten sposób dobieram się do nowych twierdzeń. Nie zaczynam czytać od razu dowodu, lecz staram się samemu to twierdzenie udowodnić. To podejście daje mi raczej dobre wyniki.
Oprócz tego będę umieszczał na stronie WWW bardziej rozbudowane informacje.
A na siebie też proszę mocno uważać.
2019-12-14FIZYK TECH[Inne]
Szanowny Panie Profesorze, chciałbym zapytać co Pan sądzi o kierunku Big Data Analytics w stosunku do studiów magisterskich Matematyka ze specjalizacją analizy danych na Uniwersytecie Wrocławskim. Kończę właśnie studia inżynierskie na kierunku Fizyka Techniczna na WPPT i zastanawiam się, czy chcąc zajmować się analizą danych zostać na WPPT (Big Data Analytics), czy spróbować sił na UWr. Jakie są największe różnice zdaniem Profesora? Z poważaniem, Prawie-absolwent Fizyki Technicznej
ODP: Różnice są istotne: do interpretacji danych wykorzystujemy, między innymi, narzędzia z fizyki teoretycznej (głównie z fizyki statystycznej). Na UWr znacznie większy nacisk kładzie się na matematyczne narzędzia statystyczne (te podejścia mocno różnią się od siebie). To nasze podejście jest, moim zdaniem, o dużo głębsze i jest o dużo silniejsze.
Myślę, że absolwentowi fizyki technicznej będzie znacznie łatwiej u nas. My, na przykład, wiemy, że nie mieliście kursu z rachunku prawdopodobieństwa (ten jedno-semestralny kurs to żarty) ani ze statystyki, więc nasz program jest do tego dopasowany.
2019-11-02STUDENT[Inne]
Szanowny Panie profesorze, Czy mógłby się Pan podzielić wrażeniami po I semestrze Big Data Analytics? Czy uważa Pan, że "to się udało"? Przy okazji - w związku z tym, iż zainteresowanie kierunkiem jest, z tego co mi wiadomo, dość duże, czy jest może w planach zwiększenie liczby miejsc? Pozdrawiam
ODP: Wydaje mi się, że tak. Ale:
  • Program studiów będzie wymagał pewnych korekt.
  • Potrzeba jest większa koordynacja między matematykami/informatykami a fizykami
  • Musimy zainwestować w wyspecjalizowane laboratorium (klaster obliczeniowy aby np. porządni przetestować MapReduce)
  • Ze względów "rynkowych" potrzebny jest kurs z sieci neuronowych - znajomości tego oczekują potencjalni pracodawcy (moim zdaniem kompletnie niepotrzebnie)
Na razie nie planujemy zwiększenia liczby miejsc - jest to związane z naszymi mocami przerobowymi.
2019-06-07DR.[Algebra]
Panie Profesorze Czy generując ideał (a), generujemy go przez dodawanie, mnożenie czy oba te działania?
ODP: Używamy obu operacji. Dokładniej: mając dany podzbiór A pierścienia R ideał generowany przez S składa się ze wszystkich wyrażeń postaci $$ r_1 \cdot a_1 + \ldots + r_n\cdot a_n $$ gdzie $r_1,\ldots, r_n$ są dowolnym elementami pierścienia zaś $a_1,\ldots,a_n$ są dowolnym elementami ze zbioru A. To może wyglądać nieprzyjemnie, ale jak się zrobi kilka przykładów, to staje się to proste. Proponuję pobawić się pierścieniem liczb całkowitych i następującymi zbiorami: $A=\{2\}$, $A=\{3\}$, $A=\{2,3\}$.
2019-06-04ALEF11[Teoria Mnogości]
Panie Profesorze, jaka jest zbioru liczb zespolonych? Większa niż moc zbioru liczb rzeczywistych? A co z mocą innych takich uogólnień np. kwaternionów?
ODP: Moc zbioru liczb zespolonych wynosi continuum: liczbę zespoloną $a + b\cdot i$ możemy utożsamić z parą liczb rzeczywistych $(a,b)$ (to jest bijekcja). Zatem moc zbioru liczb zespolonych jest równa mocy płaszczyzny.
2019-05-30KARPEDMUND[Inne]
Szanowny Panie Profesorze, mam pewien problem z interpretacją zasad zaliczenia z programowania funkcyjnego. W jaki sposób punkty z kolokwiów są doliczane do oceny wystawionej przez laboranta? Czy są one po prostu dodawane czy istnieje jakiś przelicznik? Jaka jest "podstawowa" ocena do której doliczamy kolokwia w wypadku gdy jestem w grupie prowadzącego, który nie wystawił ocen za aktywność i nie uzyskałem żadnych plusów? 2 czy 0?
ODP: W Pan przypadku zaczynamy od 2.0. Do tego mogą być doliczone 2 pkt (jeśli wszystko zrobi się świetnie). Może więc wyjść nawet 4.0. A jeśli to się Panu uda i dodatkowo się Pan spręży i napisze świetnie projekt, to może być i 5.5.

Zadaj pytanie