Maszyna Turinga. (23-02-2018) [Definicja TM, redukcja taśm, symulowanie niedeterminizmu. Definicja języków rekurencyjnych i rekurencyjnie przeliczalnych.]
Maszyna Turinga (cd). (2-03-2018) [Konfiguracja TM. Generatory. Uniwersalna maszyna Turinga. Własności języków rozstrzygalnych i rozpoznawalnych.]
Języki nierozstrzygalne. (9-03-2018) [Nierozstrzygalność problemu stopu. Inne przykłady języków nierozstrzygalnych.]
Maszyna licznikowa. Maszyna RAM. (16-03-2018) [Redukcja automatu z dwoma stosami do maszyny licznikowej. Maszyna RAM jako model komputera.]
Funkcje rekurencyjne na liczbach naturalnych. (23-03-2018) [Pojęcie funkcji rekurencyjnej. Lemat Gödla o kodowaniu. Równoważność z obliczeniami na TM.]
Wprowadzenie do λ-rachunku. (26-03-2018) [Składnia λ-rachunku, α-kongruencje, β-redukcje i η-redukcje. Rachunek zdań w λ-rachunku.]
Liczebniki Church-a. Równoważność z obliczeniami na TM. (6-04-2018) []
Maszyny Turinga - klasy złożoności obliczeniowej i pamięciowej. (13-04-2018) [Twierdzenie o hierachi czasowej. Twierdzenie o hierarchi pamięciowej. Podstawowe klasy złożoności i relacje między nimi.]
Definicja redukcji i problemów trudnych i zupełnych w danej klasie. Przykład problemu P-zupełnego i NP-zupełnego. (20-04-2018) [Redukcje z klasy L - własności. Problem Circuit Value. Problem Circuit Satisfability. Redukcja do problemu 3SAT.]
Przykłady redukcji dla problemów NP-zupełnych. (27-04-2018) [Ścieżka i cykl Hamiltona. Problem komiwojażera. Zbiór niezależny. Klaca co-NP.]
Problemy pseudowielomianowe i silnie NP-zupełne. Problemy PSPACE-zupełne. (11-05-2018) [Problem plecakowy. QSAT. Hierarchia wielomianowa.]
Wielomianowe klasy losowe. (18-05-2018) [Klasy RP, ZPP, BPP i PP.]
Obliczenia kwantowe. (25-05-2018) []
Obliczenia kwantowe. (7-06-2018) []
Kolokwium. (14-06-2018) []
Zasady zaliczenia kursu
Zaliczenie kursu składa się z dwóch części: zaliczenia ćwiczeń i kolokwium końcowego.
Zaliczenie ćwiczeń
Zasadniczym celem ćwiczeń jest ułatwienie studentom samodzielnej pracy nad opanowaniem materiału w czasie całego semestru.
Ocena z ćwiczeń jest oceną jakości i intensywności pracy studenta w czasie semestru.
Wykładowca ogłasza z odpowiednim wyprzedzeniem listy zadań do samodzielnego rozwiązania przed zajęciami. Na ćwiczeniach studenci
prezentują rozwiązania zadań. W trakcie rozwiązywania wyjaśniane są wątpliwości dotyczące rozwiązania oraz przedstawiane alternatywne
rozwiązania.
Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są wyniki krótkich sprawdzianów. Sprawdziany będą polegały na rozwiązaniu jednego zadania i punktowane od 0 do 5.
Materiałem obowiązującym na sprawdzianie są 3 poprzednie listy.
Sprawdziany przeprowadzane są bez uprzedniej zapowiedzi. Nieobecność na sprawdzianie daje 0.
Jeden, najsłabszy sprawdzian studenta w semestrze zostanie anulowany.
Zaliczenie ćwiczeń jest średnią ze sprawdzianów zaokrąglona w górę do najbliższej połowy.
Średnia może być podwyższona przez prowadzącego w zależności od aktywności studenta na ćwiczeniach (jednak nie wyżej niż do 7.0).
Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest oddanie przez studenta w formie pisemnej (PDF) rozwiązania przydzielonego zadania z listy.
Rozwiązanie powinno być napisane dokładnie, w sposób formalny i przejrzysty.
Średnia z ćwiczeń nie podlega poprawianiu po zakończeniu zajęć.
Kolokwium końcowe
Kolokwium końcowe odbędzie się na ostatnim wykładzie.
Na kolokwium jedyną dopuszczalną pomocą naukową jest kartka formatu a4 podpisana w ten sposób aby z odległości 2 metrów dało
się ustalić jej właściciela. Oprócz tego student nie ma prawa mieć żadnych innych kartek, książek i innych pomocy.
Kartki z treścią zadań i miejscem na rozwiązania oraz brudnopisy dostarcza wykładowca.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest jest wyliczana według wzoru 0.4 średniej z ćwiczeń + 0.6 oceny z kolokwium zaokrąglonej w górę do najbliższej oceny
(2.5 zaokrągla się jednak do 2.0).