Dotychczas autko przemierzało świat "na ślepo". Najwyższa pora umożliwić mu patrzenie na świat.
Echolokacja to mechanizm określania odległości od przedmiotów odbijających fale dźwiękowe na podstawie
czasu przelotu w obie strony (ang.
Time of Travel - ToT) impulsu. Prędkość dźwięku dla naszych
potrzeb i dokładności możemy przyjąć jako 340 m/s.
Trivia: dlaczego odległość od uderzenia pioruna można określić, licząc sekundy między błyskiem a grzmotem?
Typowymi użytkownikami tej technologii są delfiny i nietoperze. W autku realizacją tego mechanizmu zajmie się
moduł HC SR-04.
- Zapoznaj się ze specyfikacją modułu. Dlaczego wysyłane jest kilka impulsów?
- Otwórz kod prezentacyjny do tego laboratorium. Zidentyfikuj
w nim obsługę sygnałów, o których mowa w specyfikacji HC SR-04.
- Aby umożliwić autku rozglądanie się, sonar umieściłem na
serwomomechanizmie SG-90 micro
.
Zapoznaj się z krótkim
artykułem-kursem
na temat działania tego typu urządzeń.
- Uruchom program pokazowy, zaobserwuj, czy wyniki prezentowane na konsoli odpowiadają rzeczywistości.
- Napisz program, który pozwoli autku:
- wyświetlać dane z sonaru (kąt patrzenia, odległość do przeszkody) na ekranie LCD;
- zatrzymywać się przed przeszkodą;
- podejmować decyzję co do sposobu jej ominięcia;
- kontynuować jazdę .
W trakcie zabawy z sonarem możesz wykorzystać narzędzie "Kreślarka" (
Narzędzia->Kreślarka) - jest to wygodny sposób
rysowania danych liczbowych wyświetlanych na konsoli w dziedzinie czasu.