Postępowanie

Katedra Podstaw Informatyki
Politechnika Wrocławska

POSTĘPOWANIE O NADANIE TYTUŁU PROFESORA

PROCES Z PUNKTU WIDZENIA JEDNOSTKI PROWADZĄCEJ POSTĘPOWANIE

Komentarze ogólne

  • Rada jednostki może powołać zespół przygotowujący projekty uchwał. Jest to prawo jednostki, ale nie obowiązek. W przypadku powołania jakiegokolwiek zespołu w tej sprawie należy jednak dbać, by spełnione były warunki formalne (członkiem nie może być osoba posiadająca jedynie stopień dr hab.). Błędy mogą być podstawą zarzutów w przypadku odmowy poparcia wniosku przez radę.
  • Uchwały są podejmowane w głosowaniu tajnym i zapadają bezwzględną większością oddanych głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.” Bezwzględna większość głosów oznacza więcej niż 50% głosów za przyjęciem uchwały. Jedyną efektywną metodą wstrzymania się od głosu bez głosowania w istocie przeciw jest złożenie głosu nieważnego.
    Rada powinna podjąć uchwałę o poparciu wniosku albo podjąć uchwałę o odmowie poparcia wniosku. W obu przypadkach obowiązuje bezwzględna większość. W określonych sytuacjach rozkładu opinii członków rady podjęcie decyzji nie jest możliwe (np. 40% popierających przedstawienie do tytułu, 40% za odmową przedstawienia do tytułu, 20% konsekwentnie wstrzymujących się) i może doprowadzić do sytuacji patowej. Kierując się zasadą racjonalności Ustawodawcy należałoby przyjąć, że rada musi kierować się zasadami konklawe: powinna obradować do momentu podjęcia uchwały.
  • „Do głosowania, o którym mowa w ust. 1, są uprawnieni członkowie właściwej rady jednostki organizacyjnej posiadający tytuł profesora, stopień doktor habilitowanego oraz osoby, które nabyły uprawnienia równoważne z uprawnieniam doktora habilitowanego”. Do głosowania nie są uprawnieni recenzenci.
    Zaproszenie recenzentów na posiedzenia rady podejmującej uchwały w sprawie poparcia lub odmowy poparcia wniosku wydaje się celowe w przypadku, gdy pojawiają się różnice zdań w przedmiocie wniosku. Niemożność bezpośredniej konfrontacji zdań i zadania dodatkowych pytań, wyjaśnienia wątpliwości jest przesłanką do zakwestionowania poprawności prowadzonego postępowania. Jeśli recenzje takich wątpliwości nie ujawniają a członkowie rady nie zgłaszają takiej potrzeby, zapraszanie recenzentów może być potraktowane jako niecelowe i generujące niepotrzebne koszty.
  • Procedowanie i ocena wniosku odbywa się wyłącznie na zasadach określonych ustawą i prawem administracyjnym. W tej sytuacji niedopuszczalne jest uzupełnianie postępowania o dodatkowe procedury i czynności formalne przez jednostkę prowadzącą postępowanie -- nawet gdy rada uważa to za celowe i merytorycznie słuszne. W szczególności niedopuszczalne jest nieprzyjęcie do procedowania wniosku kandydata na podstawie wstępnej oceny merytorycznej.
  • Zgodnie z Art. 75, § 1. KPA Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Oznacza to, że poza samym wnioskiem należy dopuścić wszelkie okoliczności, które mogą przyczynić się do wyjaśnienia, czy kandydat spełnia warunki wymienione w ustawie. Uchwała rady powinna opierać się na stanie faktycznym w momencie jej podejmowania -- bez względu na to, czy działa to na korzyść czy niekorzyść kandydata.
    W szczególności niedopuszczalne jest odrzucenie tych dowodów, które powstały po złożeniu wniosku.
  • Wybór kandydatów na recenzentów wymaga ostrożności, ze względu na konieczność zachowania bezstronności. Do eliminacji kandydata wystarczą „uzasadnione wątpliwości”. Uzasadnioną wątpliwością nie wydają się jednak takie fakty jak:
    1. uprzednie recenzowanie dorobku kandydata (publikacji, rozpraw, …) o ile nie ujawniono faktu nierzetelnego recenzowania dorobku,
    2. incydentalne współautorstwo osiągnięć, pod warunkiem, że osiągnięcia te nie mają istotnego znaczenia dla oceny wniosku.
    Należy jednak zadbać, by dana osoba nie była oceniana ciągle przez tych samych recenzentów na różnych etapach kariery naukowej. Zaniedbanie wymogu bezstronności jest ryzykowne dla kandydata, stanowi bowiem przesłankę do wznowienia postępowania po nadaniu tytułu profesora i w przypadku złego splotu okoliczności do odebrania prawa posługiwania się tytułem profesora.
  • Jednostka może zostać zobowiązana do „ponownego rozpatrzenia sprawy” na podstawie decyzji Centralnej Komisji. Może to być jednostka, która nie prowadziła uprzednio tego postępowania. Jednostka ta jest związana wyborem recenzentów powołanych przez Centralną Komisję, jednak może formułować uchwały co do konieczności odwołania/powołania recenzentów ze względu na przyczyny będące podstawą decyzji o skierowaniu sprawy do ponownego rozpoznania.
  • Jednostka przedstawiająca kandydata do tytułu lub odmawiająca przedstawienia do tytułu podejmuje decyzję administracyjną. Ma to daleko idące konsekwencje formalne -- jak każda decyzja administracyjna musi spełniać warunki sformułowane w art. 107 Kodeksu Postępowania Administracyjnego
  • Brak któregokolwiek elementu decyzji administracyjnej może prowadzić do jej unieważnienia, bez względu na poprawność merytoryczną. Należy zatem dołożyć staranności by była kompletna pod kątem § 1, art. 107 KPA.
  • Uzasadnienie faktyczne decyzji administracyjnej nie jest kolejną recenzją wniosku (ani skrótem recenzji), ale wskazaniem przesłanek, na których oparła się decyzja, tj.:
    1. przebiegu postępowania w przedmiocie powołania recenzentów,
    2. sporządzonych i przyjętych przez jednostkę recenzji,
    3. opinii zespołu, o ile taki był powołany,
    4. przebiegu dyskusji na posiedzeniu rady,
    5. ewentualnych innych dowodów w sprawie,
    6. przebiegu i wyniku głosowań.
    Dowody te powinny być udostępnione Kandydatowi.
  • Decyzja o poparciu wniosku o nadanie tytułu nie musi zawierać uzasadnienia z wyjątkiem przypadku, gdy poparcie nastąpiło w wyniku odwołania.
  • Niekiedy kandydaci występują o umorzenie postępowania w trakcie postępowania -- zwłaszcza po otrzymaniu negatywnych recenzji, lub nawet po decyzji rady o odmowie przedstawienia do tytułu. Krok taki może byc podyktowany chęcią obejścia art 21 ust. 3 ustawy Zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego, art 105 umorzenie jest możliwe, o ile nie jest to sprzeczne z interesem społecznym. Dla rozstrzygnięcia, czy naruszony jest interes społeczny należy wziąć pod uwagę, czy zostały już poniesione koszty związane ze sporządzeniem recenzji.

CZYNNOŚCI

  1. Przyjęcie wnioseku kandydata.
  2. Wystąpienie do CK o zgodę na prowadzenie postępowania (opcjonalne)
  3. Powołanie zespołu przygotowującego uchwały
  4. Uzupełnienie składu rady
  5. Wszczęcie postępowania
  6. Wyłonienie 10 kandydatów na recenzentów
  7. Przekazanie CK listy kandydatów na recenzentów
  8. Powierzenie wykonania recenzji
  9. Przyjęcie recenzji
  10. Poparcie/odmowa poparcia wniosku o nadanie tytułu
  11. Ogłoszenie uchwały na stronie internetowej
  12. Przekazanie wniosku do Centralnej Komisji
  13. Dodatkowe czynności

Strona główna dokumentu